Monday, May 10, 2010

Rhythm and Motion





Alt i naturen har sine helt bestemte rytmer.Vi kjenner de gjennom opplagte rytmer som dag og natt,årstidene, fertilitets periodene, flo og fjære.Vi vet også at de viser seg å være i takt med måne bevegelsene.Slik er det også i hagen.Forskjellig type energier mellom jorden og feks.månen gjør at veksten hos plantene skjer i forskellige faser.Og til alle tider(bortsett fra kanskje i dag) har mennesket sett til de forskjellige månefasene og prøvd å være mest mulig i takt med dem slik at vekstene skulle ha best mulig forutsettning til å kunne utvikle seg til sitt fulle potensial.

Jeg har selv veldig lite erfaring på dette området i forhold til dyrking i hagen,men det virker helt logisk at jeg i hagen forholder meg til en del rytmiske regler akkurat som jeg ellers i livet erfaringsmessig har det bedre hvis jeg.følger en større rytme.Og jeg vet at den mest fantastiske vinen jeg noen gang har drukket var en biodynamisk(dvs dyrket og laget i samsvar med planetenes bevegelser) vin Olaf tok med seg fra Spania.Det som utspilte seg av forskjellige smaker mellom hver bit med mat og vin var rett og slett en magisk opplevelse.Hver bit med mat ble bedre og bedre for hver slurk med vin.Det var som stjernene hadde tatt bolig i denne vinen..

Så jeg har kjøpt meg en månekalender og prøver så godt det lar seg gjøre(uten at det stresser meg alt for mye) å så og plante på de tidene som er mest produktiv for de forskjellige plantene...Og så er det forskjellige dager innen denne tiden som er bedre for feks blomster,blader,frukter,røtter.På blomster dager sår man, steller og høster man best blomstene og på bladdager stelles , såes og høster man bladplantene etc.Disse dagene følger månen gjennom de forskjellige stjernebildene. Når månen står i et vanntegn, har det vist seg at blad plantene utvikler seg best.Dette er bla. kål ,salat, spinat, krydderurtene og aspareges.Dette er beste tid å så og stelle disse plantene.Når månen står i et ild tegn er det fruker som utvikler seg best.I luft tegn er det blomstene som såes og pleies ,og i jord tegn er det rotgrønnsaker,ie poteter reddiker, rødbete, gulerot etc.

Månen er 2 til 3 dager i hvert tegn;ie.ma 10/5 i fiskene og er der til og med ti 11/5.det vil si i et vanntegn og at bladene bør såes ,stelles.eller høstes. Onsdag 12/5 og torsdag 13/5 er månen i væren, altså et ildtegn og der med er det tid for frukt.

Når vi skal plante om planter er det en spesiell periode hvor plantene slår lettere rot.Dette er når månen er nedstigende( ikke til å forveksles med månefasene)men det skjer når månen står på det høyeste i stjernebildet tvillingne.

Neste plantefase: 16/5 sø Rot til 9,Blomst fra 17(klokkeslett)

17/5 ma Blomst til 14 og fra 20

18/5 ti Blomst til 13,Rot fra 14

19/5 on Rot til 7,Blad 8-11,Frukt 12-21

20/5 to ----Frukt fra 22

21/5 fr Frukt

22/5 lø Frukt til 15,Rot fra 16 til 19

23/5 sø ----Rot fra 3 til 15,Blomst fra 16

24/5 ma Blomst til 10,Rot fra 11

25/5 ti Rot til 22,Blomst fra 23

26/5 on Blomst

27/5 to Blomst til 6,Blad fra 7

28/5 fr Blad

No comments:

Post a Comment