Sunday, May 2, 2010

Løvetann medisin, woman !




Jeg har i mange år med glede lest bøkene til Susun Weed, en «wise woman» fra amerika. Hun skriver de beste urte bøkene jeg vet om. Hun skriver om urtene på en måte som får dem til å tre frem som levende personer. I «Healing wise» skriver hun om bare 5 urter, men de blir man riktig godt kjent med. En av dem er løvetann. Løvetann er en av disse urtene som ved siden av å være en fantastisk medisinsk urte som har en sterk innflytelse på nesten alle systemene i kroppen,også er en mat,dvs noe man nesten ikke kan klare å overdose seg på. Ellers så er det slik at man egentlig alltid skal ta en pause etter tre måneder når man tar urter. Men ikke slik med løvetann. Så hver sommer så har vi drukket løvetann te nesten dagelig i 6 månder. Men så kommer vinteren og så er det slutt...Men slik blir det ikke i år! Jeg var i dag tidlig ute i skogen med kurv og et skarpt og langt instrument som jeg kunne grave opp løvetann røtter med. Vel hjemme igjen vasket jeg røttene litt, hakket dem opp og stappet et sylteglass fullt av røtter og blader. Så helte jeg over en flaske med rom(man kan bruke hvilken som helst sterk alkohol ie vodka etc.) som vi ellers aldri hadde fått brukt..og vips så har jeg en flott medisin som jeg kan bruke når snøen kommer lavende og jeg trenger litt indre solskinn..Nå må jeg samtidig legge til at den aller beste tiden å samle inn disse røttene er på høsten like før frosten fryser jorden fast. Da inneholder røttene mest opplagsnæring.Om våren skal du bare bruke røttene den aller første tiden før blomsterstengelen begynner å vokse.

Her kommer info om boken av Susun Weed, Healing Wise:

(corny cover, men fantastisk innhold !)

No comments:

Post a Comment