Monday, August 2, 2010

Sen Sommer Hage

Photobucket
Etterferie hagen...vildere enn villet!
Det er sssååå spennende å komme hjem etter en sommerferie. Å reise bort i den perioden hvor alt vokser "som verst",er egentlig galskap.
Men galskap har også sin plass,så vi fortsetter å reise bort hver sommer for noen uker, bare så vi kan ha noen uker med nervepirrende
limbo tid. Vil hagen klare seg eller går den neden om og hjem uten min kjærlig (eller kanskje heller litt nevrotiske), pleie?

Photobucket
I sommer var det egentlig ingen grunn å få panikk. Hver gang vi hørte om været i Norge, var det stort sett litt regn dyttet inn i bildet.
Og jeg må innrømme at jeg gledet meg litt over det.
Der vi hang,litt slppe, i hetebølgen i Berlin, var det forfriskende å tenke på plantene mine der hjemme,som satt med røttene
sine i fuktig,litt kjørlig jord. Dessuten hadde hus og hage fått "barnevakt";gode venner bodde her og passet på at plantene aldri led noen nød.
Tusen takk Marianne og Fritiolf!
Photobucket
Men det er alltid like spennende å kpmme hjem til noe som vokser å forandrer seg hele tiden. Å se hvilke planter som vokser og trives,og hvilke som ikke har fått den helt gode plassen de hadde trengt for den ultimate utvikling.
Men det må jo alltid være rom for forbedring ,slik at jeg neste år kan kanskje få det til enda bedre.
Photobucket
Og heldigvis,og desverre, er det masse rom til forbedring. Jorden her oppe var i utgangspunktet veldig lite egnet til å gro annet enn skogsvkster i, og er på tross av lass etter lass med stallgjødsel og kompost,ikke så rik at jeg får disse gigantiske, flotte bønnplantene alle andre får.
Og jeg regner med at det vil ta enda noen år før jeg har fått den veldig bra. Men jeg trøster meg med at ting smaker ofte like bra,om ikke bedre,under litt karrige forhold. Jeg ble minnet om det da jeg spiste vildbringebær på Konglungen i helgen,
og kjente at de ikke var helt fullt så fantastiske som de oppe i skogen her..

Photobucket

Photobucket

Photobucket
Ellers så var det vildt og frodig og mye å rydde opp i. Etter alt regnet ligger selvfølgelig alle høye blomster nede (og jeg elsker høye, stenglete,blomster og har dermed masser av dem). Urter og salater har gått i blomst, og ugress og breiner vokser også veldig godt i skjønn forening med alt annet. Men det er som alt man ikke trrodde man ville, nydelig og kaotiskt vakkert.

2 comments: