Saturday, October 23, 2010

Rotgrønnsaker

Nå forstår jeg virkelig gleden av rotgønnsakene! de forlenger jo hageåret langt

ut i oktober og november.Hver dag kan jeg gå ut i hagen å dra opp sprell levende

gulerøtter(se de kule fargene!) neper ,kålrabi,rødbeter til min dagelige råkost salat .

Photobucket

Ingenting gir mer energi enn disse energibombene rett inn fra hagen..fortært helt rå!

Vi pleier å si;et eple om dagen...,men jeg sier heller en gulerot og en rødbet om

dagen ...Spesielt nå som vinteren kommer og vi trenger at energien vår nede

i de lavere delene av kroppen. Tenk på trærne som om høsten sender all sin energi

ned i røttene(klorofyllet) Vi trenger også å konservere energien vår på en smart måte!


Photobucket

Min dagelige salat:


-En rødbet og gulerot, raspes ( fantastisk for å roe ned en overaktiv lever og holde all

celle vekst innenfor sine riktige rammer)


-En tommel-finger stor ingefærrot, raspes fint ( i og med at dette er rå og dermed kald mat

så trenger vi å hjelpe milten og holde fordøyeses ilden oppe og sterk )


-En liten neve mandler, hakkes ( masse gode fettsyrer og ikke minst calsium )


-En liten neve rosiner, hakkes ( for the sweet life og calsium)


-2 ss linfrø olje ( en av de viktigste oljene med omega balanse)

NB: må inntas så friskt som mulig, for den oksiderer veldig lett, og da er den ikke god mer!


-En stor squeeze økologisk sitron/lime ( bra for lever og for "digest fire")


-En liten dæsj med fløte (optional) ( just because i like it! )


Bland alt i en bolle eller på en tallerken og dig in! (og get ready for en energi boost!)

Photobucket

No comments:

Post a Comment