Thursday, July 1, 2010

Drifting...in my garden

Drifting..in my garden.

Bare ordet gjør meg glad. Men det norske ordet har ikke bare den «flytende «meningen, men også det veldig aktive og målrettede. Hagedriften skulle etter min mening være mer av det flytende enn det målrettede Det er slik jeg tenker hage drift» skulle være.

I dette tilfellet mener jeg en måte å så på som er mer lik naturen selv , nemlig i drifts eller sagt på en annen måte;i en slags dråpeform. Det blir mer konsentrert på midten og tynnere på sidene. Dette har mange fordeler ,og en er foreksempel det at hvis en pest skulle tilfeldigvis komme forbi vil den mest sansynelig ta for seg av vekstene på ytterkanten og la plantene i midten stå urørt.

En annen fordel er at jeg nesten alltid synes det blir mye vakrere på denne måten. Sikkert fordi det også ser mye mer naturlig ut. Når jeg har plantet i bed med runde linjer har denne måten å plante på kommet helt av seg selv ,uten at jeg har tenkt så mye over hvorfor jeg har gjordt det akkurat slik.

Men i firkantede bed har jeg automatisk holdt meg til de rette linjene. Det slår meg nå hvor automatisk jeg reagerer på former og forholder meg til det som er , uten å reflektere over hva og hvorfor jeg gjør hva jeg gjør. Vel, det kan vel også kalles drifing..


No comments:

Post a Comment